Sunday, December 5, 2010

Sejarah di asrama

Dulu.... waktu aku memula melangkah ke Tingkatan 1, aku dapat offer masuk MRSM
Ikutkan hati aku ni, memang aku tak nak berpisah dengan mak ayah aku, waktu tu jugak aku rasa cam menyesal dapat result terbaik dalam UPSR.... kerana result tu jugak aku kena masuk asrama....

hari pertama di MRSM aku betul-betul murung.... tak pernah-pernah aku bersekolah jauh dari rumah....
hari-hari aku call mak aku suruh ambik aku semula.... tak cukup public phone aku guna... telesiswa aku pakai....  minggu ke 2, mak ayah aku datang jenguk, cuba pujuk aku.... aku memberontak.... pertama kali dalam hidup aku, aku memberontak terhadap mak ayah aku.... mummy....!!!! mummy....!!! i want go home...!!!! uwaaa...!!!! daddy...!!!! please daddy....!!!!! (hahahaha, saje je guna word mat salleh)

tengah aku berdrama.... ada plak sorang senior yang tengah tengok gelagak aku.....!!! ishhh..!!! kacau daun betul la...!!!! waktu tu aku tak kenal dia, dia datang dekat mak ayah aku..... perkenalkan diri.... saya H**min... dia kata dia orang Terengganu, Batu Rakit katanya.... baru masuk tingkatan 4....waktu tu aku geretus dalam hati.... aku peduli apa ko orang Terengganu..... yang pasti aku nak balik rumah.... aku nak dengar ombak menghempas pantai.... aku nak bau hanyir air laut..... aku nak dengar bunyi bot penambang...!!!! aku rela kena simbah air tiap-tiap pagi pasal liat sangat nak bangkit solat subuh.....!!!! aku rela tak nak sekolah, daddy....!!!!! aku sanggup jadi nelayan macam daddy....!!!uwaaa....!!!!

Senior aku tuh aka lepas ni aku panggil Abang Min, pujuk aku plak..... macam-macam dia pujuk aku, aku memang takde abang, pasal aku anak sulung dari 5 orang..... pandai plak dia pujuk aku....

mak ayah aku macam suka plak pasal ada yang sanggup tengokkan aku kat asrama nanti.... siap boleh puji plak dah... baik lah Min tuh.... Terima kasih Min kerana nok tengok-tengokkan anok mokcik ni. dia takde abang, anak sulong, manja plop tuh.... (dalam hati aku, mak ni memalukan aku je kata aku manja, tapi memang betul pong...!!!)

petangnya mak aku pong balik ke Seberang Takir, jauh jugak tuh..... siap menyewa teksi lagi nak datang Pahang ni..... kesian plak aku kat mak ayah aku.....
maka dari situ bermula la citer aku dengan Abang Min

2 comments:

  1. I'm an ex-MRSM student too... but I don't have any seniors that was so kind as your Abang Min... huhuhu

    ReplyDelete